Penajaan yang berjaya

Acara maklumat pada 11 Mei di Dresden

Iklan semasa separuh masa permainan bola sepak. Sebagai contoh, ini adalah cara terbaik untuk syarikat menjangkau pengguna. Kajian "Tajaan Berjaya", di mana 30 syarikat dari industri pertanian dan makanan Saxon mengambil bahagian dari Jun 2003 hingga April 2004, mencapai keputusan ini dan lain-lain yang menarik. CMA Centrale Marketing-Gesellschaft der deutsche Agrarwirtschaft mbH, bersama-sama dengan Kementerian Alam Sekitar dan Pertanian Negeri Saxon, menyokong inisiatif Institut Pertanian Negeri Saxon ini. Pengerusi Pemasaran di Universiti Teknikal Dresden melaksanakan projek itu secara praktikal. Pada akhir projek, rakan kerjasama membentangkan keputusan secara terperinci serta garis panduan praktikal pada 11 Mei 2004 di Dresden.

Bagaimanakah penajaan mengubah kesedaran dan imej penaja? Bagaimanakah penglibatan penajaan boleh direka bentuk dengan cekap? Ini adalah soalan-soalan pada permulaan projek. Memandangkan syarikat-syarikat kecil dan sederhana khususnya hampir tidak berada dalam kedudukan untuk membangunkan tekanan pengiklanan yang kompetitif melalui pengiklanan tradisional, kajian itu mengkaji sejauh mana penajaan merupakan instrumen pemasaran yang sesuai. Sebanyak 22 komitmen penajaan telah dinilai dan lebih 4.000 pengguna daripada setiap kumpulan sasaran syarikat telah ditinjau. Sebagai contoh, syarikat Saxon terlibat dalam kelab sukan, acara kebudayaan dan perayaan bandar dan kanak-kanak.

Die Ergebnisse der Studie zeigen, dass nicht nur das Budget den Erfolg von Sponsoring beeinflusst. Vielmehr kristallisieren sich eine Reihe von Erfolgsfaktoren heraus, die auch für kleinere Unternehmen bezahlbar sind. Beispielsweise erreichen Sponsoren ihre Ziele insbesondere dann, wenn sie Wert auf regelmäßige Treffen und gemeinsame Organisationen mit dem Sponsor-Nehmer legen. Überdurchschnittlich erfolgreich sind auch Firmen, die Besucher einer Veranstaltung nicht nur bildlich durch Fahnen oder Banner, sondern auch akustisch – wie beispielsweise durch Werbespots – ansprechen.

Welche Erfolgskriterien und Einflussgrößen über den Erfolg von Sponsoring-Aktivitäten entscheiden, fasst der Praxisleitfaden „Erfolgreiches Sponsoring“ zusammen. Zudem bietet er Firmen, die überlegen, erstmalig als Sponsor aufzutreten, eine Checkliste als Hilfestellung zur erfolgreichen Gestaltung von Sponsoring-Maßnahmen. Der Leitfaden ist gegen eine Schutzgebühr von 10 Euro bei der Sächsischen Landesanstalt für Landwirtschaft, Fachbereich 7 – Markt, Kontrolle, Förderung, Söbrigener Str. 3a, 01326 Dresden zu bestellen (Fax: 0351 – 4771144, eMail:  Ini alamat e-mail ini dilindungi dari Spambot! Mesti diaktifkan untuk memaparkan JavaScript!).

Der Bereich Entwicklungsmarketing der CMA betreute das Projekt „Erfolgreiches Sponsoring“. Das Entwicklungsmarketing ist ein spezielles Angebot aus dem Zentral-regionalen Marketing der CMA an die Bundesländer und die Agrar- und Ernährungswirtschaft. Ziel ist die Erarbeitung innovativer modellhafter Branchenlösungen. Dabei soll der Nutzen der Projektergebnisse für alle Unternehmen des jeweiligen Sektors wegweisend sein. Themenschwerpunkte liegen in den Bereichen Qualitätssicherung, Vermarktung und Marktforschung.

Orang hubungan anda di CMA:

Ilka Schmelter

Entwicklungsmarketing / Zentral-regionales Marketing
Tel.: 0228 / 847 - 432
Fax: 0228 / 847 - 379
E-mail: Ini alamat e-mail ini dilindungi dari Spambot! Mesti diaktifkan untuk memaparkan JavaScript!

Sumber: Bonn [cma]

Komen (0)

Belum ada komen yang diterbitkan di sini

Tulis komen

  1. Hantar komen sebagai tetamu.
Lampiran (0 / 3)
Kongsi lokasi anda