Makanan Sejuk: Peluang untuk lebih nilai tambah

CMA sedang giat membentuk pasaran yang semakin berkembang

"Segmen makanan sejuk mempunyai potensi yang boleh membantu semua peringkat industri makanan mencipta nilai yang lebih baik," kata Jörn Dwehus, pengarah urusan CMA Centralen Marketing-Gesellschaft der deutsche Agrarwirtschaft mbH. Matlamat kongres dua hari pada 14 dan 15 September 2004 di Cologne adalah untuk menunjukkan perkara ini. Penyediaan yang mudah dan kesegaran maksimum makanan sejuk memenuhi kehendak pengguna. "Ini menggalakkan kualiti hidup mereka dan oleh itu kami menganggap bahawa mereka akan memberi ganjaran ini," Dwehus yakin.

Istilah makanan sejuk merangkumi pelbagai jenis produk yang berbeza. Ia terdiri daripada herba kepada pasta segar dan sos kepada menu lengkap. Apa yang mereka semua mempunyai persamaan ialah mereka adalah produk segar yang sejuk dan berkualiti tinggi dengan jangka hayat yang terhad. Tahap penyediaan berbeza-beza. Makanan sejuk telah mendapat tempat yang kukuh di Amerika Syarikat, England dan Belanda selama bertahun-tahun. Di Jerman, segmen ini hanya berkembang sejak akhir 1990-an. Dengan peningkatan tahunan dalam jualan dalam julat dua angka, ia menjadi pasaran yang menarik di negara ini - dalam runcit makanan dan juga dalam katering di luar rumah. Bagi barangan individu, pertumbuhan adalah sehingga 150 peratus setiap tahun. Pakar melihat sebab peningkatan yang sangat besar terutamanya dalam fakta bahawa ramai pengguna tidak lagi atau tidak mahu menghabiskan banyak masa untuk penyediaan makanan harian seperti sebelum ini, tetapi pada masa yang sama mereka mahukan hidangan yang sempurna yang memenuhi keperluan mereka untuk dinikmati. . Makanan sejuk bukan sahaja menggabungkan kesegaran dan keseronokan - pembekal menawarkan pelanggan nilai tambah sebenar dengan menyediakan produk dengan perkhidmatan yang meringankan beban pengguna dalam isi rumah.

Der Handel erkennt zunehmend die Chancen, sich mit Chilled Food im Frischebereich zu profilieren und damit die Preisspirale im Wettbewerb zu durchbrechen. Je nach Vertriebstyp könnte er nach Schätzungen die Anteile im Frischebereich auf 40 bis 50 Prozent ausdehnen und damit Nettospannen von über 30 Prozent erwirtschaften. Damit bietet Chilled Food auch beste Voraussetzungen für ein erfolgreiches Zusammenwirken aller Marktbeteiligten.

Die CMA sieht darin eine sehr gute Ausgangsbasis, um auch die Position der Erzeuger bei der Vermarktung ihrer Produkte national wie regional zu verbessern. Wirtschaftlich interessant sind nach Expertenansicht etwa Obst und Gemüse. Mit Baked Potatoes, verzehrfertigen Salaten, Früchtecocktails und ähnlichen erzeugernahen Warenformen könnten Umsatzanteile von bis zu 20 Prozent erwirtschaftet werden. Mehrleistungen, die über das eigentliche Produkt hinausgehen, schaffen nach Ansicht der Bonner Marketing-Experten Mehrwert für Erzeuger, Verarbeiter und Handel. Bereits in den vergangenen Jahren hat die CMA im Rahmen des Entwicklungsmarketing immer wieder innovative Projekte auf den Weg gebracht, bei denen Landwirte in enger Abstimmung mit den Abnehmern in Handel oder Großverbraucherbereich landwirtschaftliche Rohprodukte veredelt haben. Darüber hinaus baut sie im Fortbildungsbereich das bestehende Angebot an die gesamte Wirtschaft aus, sich das nötige Wissen zu spezifischen Fragen anzueignen, etwa der Warenwirtschaft oder der Präsentation von Chilled Food. „Bestes vom Bauern, schonend verarbeitet, verzehrfertig und frisch auf den Tisch der Verbraucher gebracht – das bietet neue Ansätze, über zufriedene Kunden eine verbesserte Wertschöpfung aller Stufen der Lebensmittelwirtschaft zu erreichen“, so Dwehus. „Deshalb werden wir unsere Aktivitäten in diesem Bereich weiter forcieren, damit möglichst viele an diesem prosperierenden Markt Teil haben.“

Am 14. und 15. September veranstaltet die Koelnmesse die Kongressmesse Chilled Food 2004. Diese wird unter anderem von der CMA unterstützt und zeigt vor allem die Chancen und notwendigen Voraussetzungen im Lebensmittelhandel sowie im Außer-Haus-Verzehr auf. Neben fundierten Markt-Analysen, die auf Erkenntnissen der CMA beruhen, stellen erfahrene Praktiker aus Handel und Großverbraucherbereich ihre Erfahrungen in diesem Segment dar.

Sumber: Bonn [cma]

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