Persidangan guru Rangkaian Pemakanan Sihat

"Murid tidak lebih buruk daripada dulu - hanya berbeza" - persidangan guru "Sekolah dan kualiti hidup" di jalan menuju kejayaan

Pada akhir Mac 2003, persidangan guru pertama "Rangkaian Pemakanan Sihat" telah berlangsung di Bonn. Sambutan yang luar biasa menggalakkan rakan kongsi "Rangkaian Pemakanan Sihat" untuk meneruskan siri ini. "Kami akan menawarkan persidangan pakar ini di beberapa negeri persekutuan pada tahun-tahun akan datang," kata Dr. Margret Büning-Fesel, Pengarah Eksekutif perkhidmatan maklumat bantuan di Bonn. Selain bantuan itu, rangkaian itu juga termasuk Persatuan Nasihat Kesihatan Bebas (UGB) dan Pusat Pengguna Rhine-Westphalia Utara. Pada 20.3.2004 Mac XNUMX persidangan pakar kedua "Sekolah dan Kualiti Hidup" telah berlangsung di Universiti Hohenheim berhampiran Stuttgart. Majlis telah ditempah sepenuhnya lagi kali ini.

Prof Dr. Helmut Heseker, Universiti Paderborn, membuka program kuliah dengan analisis keadaan semasa. "Pendidikan pemakanan menerajui kewujudan bayangan di sekolah kami," kata Prof. Heseker. Walaupun masalah berkaitan pemakanan di kalangan kanak-kanak dan golongan muda semakin meningkat, topik ini sering diajar dengan cara yang tidak pakar dan tidak mencukupi. Di atas semua, bahagian praktikal diabaikan: sekolah manakah yang masih melabur dalam dapur dan memasak hari ini? Sehubungan itu, kehilangan kecekapan yang sangat besar dapat dilihat dalam kalangan pelajar, berurusan dengan makanan berkurangan kepada membeli makanan ringan.

"LehrerInnen sind hyperaktiv", so eine der vielen provozierenden Thesen von Dr. Heinz Klippert, Erziehungswissenschaftliches Fort- und Weiterbildungsinstitut, Landau. Klippert ließ keine Ausflüchte zu: "Schüler sind heute nicht schlechter als früher, sie sind nur anders". Auf diese Veränderungen muss mit neuen Lern- und Trainingsmethoden reagiert werden. Der bisherige Lehrer-zentrierte Unterricht ist out. Vielmehr muss der Klasse beigebracht werden, sich selbst zu verwalten - und sich auch über große Strecken selbst zu bilden. Hier hakte Thomas Männle, UGB Gießen, ein. Stress und Ärger gibt es für die meisten LehrerInnen tagtäglich. Keep cool oder mit Herrn Männle: "Man kann sich den ganzen Tag ärgern, ist aber nicht verpflichtet dazu." Eine systematische Analyse der Stresssituationen kann helfen: Welche kann ich vermeiden, welche durch bessere Organisation abschwächen. Aktives Stressmanagment, gesunde Ernährung und Bewegung steigern das persönliche Wohlbefinden und machen stressresistenter - ein positiver Kreislauf.

Auf dem Markt der Möglichkeiten präsentierten Baden-Württembergische und bundesweit tätige Organisationen Projekte zur Gesundheitsförderung an Schulen und Unterrichtsmaterialien. Auch nachmittags ging es in den Workshops um das Wohl von Schülern und Lehrern. In praktischen Übungen und Diskussionen konnten die Teilnehmer in viele Projekte reinschnuppern.

Das positive Feedback zeigte, dass das "Netzwerk Gesunde Ernährung" hier eine Lücke füllt. "Es gibt bereits viele gute Projekte für eine gesundheitsfördernde Schule, wir müssen sie nur bekannt machen und nutzen", so Dr. Margret Büning-Fesel. Die Kooperation mit regionalen Organisationen erleichtert dabei den Zuschnitt auf länderspezifische Gegebenheiten. Als Partner vor Ort konnten das Ministerium für Ernährung und Ländlichen Raum Baden-Württemberg - Minister Willi Stächele hatte auch die Schirmherrschaft inne - , die Verbraucherzentrale Ba-Wü. sowie die Sektion Baden-Württemberg der Deutschen Gesellschaft für Ernährung e.V. gewonnen werden.

Die nächste Tagung "Schule und Lebensqualität" wird am 18.September 2004 an der Humboldt Universität Berlin stattfinden.

Maklumat lanjut di:

Sumber: Bonn [bantuan]

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