Berapakah harga schnitzel sebenarnya?

laporan foodwatch mengenai harga palsu, kos sebenar dan kesia-siaan rayuan moral kepada pengguna.

 "Harga di kaunter daging di pasar raya berbohong kerana terdapat persekitaran persaingan yang herot untuk produk konvensional dan organik." Menurut foodwatch, itu adalah hasil kajian "Apakah sebenarnya harga schnitzel?", yang mana organisasi itu berasal. Institut Penyelidikan Ekonomi Ekologi (IÖW ) di Berlin. Sekilo schnitzel konvensional berharga tujuh euro – berbanding 13 euro untuk sekilo eko-schnitzel. Daging konvensional adalah sangat murah kerana pengeluar tidak perlu membayar untuk kerosakan alam sekitar yang tinggi yang disebabkan oleh pengeluaran. Mereka adalah sekitar 50 euro setiap babi, yang sepatutnya meningkatkan harga pengeluar sebanyak satu pertiga. Eco-schnitzel sangat mahal kerana tiada saluran pengedaran yang berkesan tersedia. Pemprosesan dan jualan pada masa ini menyumbang kira-kira sepuluh euro setiap kilo daripada harga schnitzel organik. Ini bermakna jika kos alam sekitar dimasukkan dan saluran jualan yang berkesan digunakan, perbezaan harga antara daging organik dan barangan konvensional boleh menurun daripada 90 kepada 14 peratus sekarang. 

Thilo Bode, Pengarah Urusan foodwatch, dalam Laporan Schnitzel: "Kajian IÖW secara mengagumkan menyangkal dakwaan Persatuan Peladang Jerman bahawa petani konvensional menghasilkan dengan standard alam sekitar yang tinggi. Sebaliknya, mereka mencemarkan alam sekitar dengan mengorbankan orang awam.” Ahli politik mesti mewujudkan insentif supaya peruncit makanan terbuka dan menggunakan saluran pengedaran mereka yang cekap bukan sahaja untuk barangan yang dikeluarkan secara besar-besaran, tetapi juga untuk produk ekologi. Di samping itu, strategi pengiklanan yang berbeza mesti meningkatkan permintaan untuk produk organik. 

CMA abschaffen als Lösung?

Laut Thilo Bode wirbt die halbstaatliche Centrale Marketing-Gesellschaft der deutschen Agrarwirtschaft (CMA), die sich u. a. mit von den Bauern erhobenen Zwangsabgaben finanziert, völlig undifferenziert für Fleisch. Sie verhindere damit einen Qualitätswettbewerb. Deshalb müsse die CMA aufgelöst werden, um die Eigenverantwortung der Landwirte für ihre Produktwerbung zu fördern. Auch die gegenwärtige Produktkennzeichnung beim Fleisch informiere die Verbraucher nicht über Produktionsprozesse und wesentliche Qualitätseigen-schaften. Der Verbraucher erfahre nicht, wofür er sein Geld ausgeben soll und orientiere sich deshalb überwiegend am Preis. foodwatch fordert, dass die Kennzeichnung wesentliche Qualitätseigenschaften wie Haltung, Fütterung und Herkunft widerspiegelt.  „Eine effektive Agrarpolitik muss an den Kernproblemen ansetzen: Umweltkosten, Vertriebskosten und Werbung. Sie darf sich nicht mit moralischen Appellen an die Verbraucher begnügen“, so Thilo Bode.

Die komplette Studie können Sie hier als ca. 1 MB große pdf-Datei [memuat turun]

Und einen Kommentar von Thomas Pröller zur Studie [di sini]

Sumber: Berlin [foodwatch]

Komen (0)

Belum ada komen yang diterbitkan di sini

Tulis komen

  1. Hantar komen sebagai tetamu.
Lampiran (0 / 3)
Kongsi lokasi anda