Jualan organik Jerman meningkat dua kali ganda menjelang 2007?

Penyelidik pasaran menjangkakan kadar pertumbuhan yang tinggi di EU

Syarikat penyelidikan pasaran British Mintel telah menganalisis perkembangan pasaran organik di lima negara Eropah sejak 1998 dan meramalkan bahawa pasaran organik di Jerman akan lebih daripada dua kali ganda daripada 3,2 bilion euro sekarang kepada 2007 bilion euro menjelang 6,7. Menurut ZMP, pertumbuhan ini mungkin dianggarkan terlalu tinggi. Menurut pengiraan oleh Prof. Hamm, jualan produk organik mencecah hampir tiga bilion euro pada tahun 2002 dan, menurut anggaran ZMP, sepatutnya kekal stabil pada tahap ini pada tahun 2003 atau paling baik mengalami sedikit peningkatan. Untuk tahun 2004, isyarat kini menunjukkan pertumbuhan, termasuk penilaian ZMP.

Menurut Mintel, pertumbuhan kukuh dalam jualan dalam beberapa tahun akan datang adalah hasil daripada pengembangan rangkaian generasi baharu kedai pakar organik, iaitu pasar raya organik, tetapi sokongan negeri yang semakin meningkat untuk sektor organik juga harus menggalakkan penggunaan di kalangan populasi dan pada masa yang sama menyokong pemproses dalam aktiviti pemasaran mereka untuk makanan organik.

Mintel stützt seine These auf den Bio-Boom der letzten fünf Jahre in Deutschland, Großbritannien, Frankreich, Spanien und Italien. Diese fünf Länder zusammen erzielten 2003 einen Bio-Umsatz von rund acht Milliarden Euro, mehr als doppelt soviel wie 1998. Dabei weist Spanien, ausgehend von einer sehr niedrigen Ausgangsbasis, die höchste Wachstumsrate auf. Seit 1998 hat sich der spanische Bio-Markt versechsfacht. Der britische Bio-Markt hat sich im selben Zeitraum nahezu verdreifacht, und in Frankreich und Italien haben sich die Umsätze verdoppelt. Auch in Deutschland, bereits 1998 der führende europäische Bio-Markt, hat sich der Umsatz seit 1997 verdoppelt.

Für die nächsten vier Jahre erwartet Mintel daher für die genannten Länder ein Wachstum von 170 Prozent auf 13,6 Milliarden Euro 2007. Der deutsche Markt soll dabei am schnellsten wachsen. Zwar benennt das britische Marktforschungsunternehmen auch den höheren Preis für Öko-Produkte als Kaufbarriere für das weitere Marktwachstum, berücksichtigt aber vermutlich nicht ausreichend das derzeitig eher gedrückte wirtschaftliche Umfeld für seine Marktprognosen.

Sumber: Bonn [ZMP]

Komen (0)

Belum ada komen yang diterbitkan di sini

Tulis komen

  1. Hantar komen sebagai tetamu.
Lampiran (0 / 3)
Kongsi lokasi anda