Två och ett halvt år med euron: lägre inflation än under tiden för DM

Kött blev till och med 2,9 % billigare

Som Federal Statistical Office rapporterar har konsumentprisindex i Tyskland ökat med totalt 2002 % sedan införandet av eurokontanter i januari 3,3. Under de föregående två och ett halvt åren - det sista av DM - steg konsumentpriserna med totalt 4,3 %. Den fortfarande utbredda uppfattningen att euron hållbart har höjt prisnivån i Tyskland kan därför inte bekräftas.

Särskilt mat och alkoholfria drycker har bara stigit något i pris sedan januari 2002 (+1,1 %), medan priserna på dessa varor hade stigit med 3,0 % de senaste två och ett halvt åren. I början av 2002 klagade många konsumenter över prisökningar på frukt och grönsaker, eftersom priserna på enskilda typer av frukt och grönsaker nästan hade fördubblats jämfört med föregående månad (t.ex. sallad + 98,1 %, blomkål + 71,3 %). I mitten av 2002 hade prisnivån dock redan återgått till det normala; Prishoppen berodde på vädret, den avgörande faktorn var en kallvåg av den här storleken som var ovanlig i södra Europa. Kött och köttprodukter är för närvarande ännu billigare än de var under DM-eran (-2,9 % sedan december 2001), även om de har blivit betydligt dyrare i fasen före införandet av euron till följd av BSE och fot-och- munsjuka (+9,2 %) hade. Mjölkprodukter och ägg (-1,9 %) och alkoholfria drycker (-1,7 %) fortsatte att bli billigare. Konsumenter i dag måste dock gräva djupare i fickorna för till exempel honung (+ 31,5 %) och helmjölkchoklad (+ 12,1 %).

Heftig verteuert haben sich seit Januar 2002 Leistungen für die Gesundheitspflege (+ 20,1%) und Tabakwaren (+ 29,2%). In beiden Fällen sind jedoch Maßnahmen des Gesetzgebers – Gesundheitsreform und Tabaksteuererhöhungen – für diese Preisentwicklung ausschlaggebend, nicht der Euro.

Auffällig – und vielfach auf einen Schlag – wurden bei der Einführung des Euro-Bargeldes Preise für bestimmte Dienstleistungen angehoben. Diese Preisschübe wurden bei einigen Dienstleistungen bis heute nicht durch in Folge geringere Preiserhöhungen kompensiert. Zum Beispiel wurden seit Januar 2002 Leistungen von Änderungsschneidern (+ 4,9%), Autowäsche (+ 6,4%) und Restaurantbesuche (+ 4,1%) überdurchschnittlich teurer.

Einen Überblick über ausgewählte Teuerungsraten zweieinhalb Jahre vor und zweieinhalb Jahre nach der Euro-Bargeldeinführung gibt die folgende Tabelle:

 Produktgrupp

Die letzten zweieinhalb Jahre der DM (Teuerungsrate Juni 1999 bis Dezember 2001) in %

Die ersten zweieinhalb Jahre des Euro (Teuerungsrate Dezember 2001 bis Juni 2004) in %

Verbraucherpreisindex für Deutschland insgesamt


4,3


3,3

Nahrungsmittel und alkoholfreie Getränke

3,0

1,1

Inklusive:

 

 

Brot und Getreideerzeugnisse

4,5

2,4

Fleisch, Fleischwaren

9,2

- 2,9

Molkereiprodukte und Eier

6,6

- 1,9

Zucker, Marmelade, Konfitüre, Honig, Sirup und Süßwaren


1,8


6,1

Alkoholfreie  Getränke

- 1,0

- 1,7

Alkoholische Getränke, Tabakwaren

4,0

17,5

Inklusive:

 

 

Alkoholhaltiga drycker

1,0

3,6

tobaksprodukter

6,7

29,2

sjukvård

1,9

20,1

Ausgewählte Dienstleistungen:

 

 

Kemtvätt

2,9

3,8

Änderungsschneiderarbeit

2,9

4,9

Reparatur von Schuhen

5,7

6,5

biltvätt

3,9

6,4

Pkw-Wartung und Reparatur

4,5

6,2

Restaurants, Cafés, Straßenverkauf

3,7

4,1

Übernachtung mit Frühstück

2,8

5,6

Dienstleistungen von Haushaltshilfen

3,6

4,8

Eintrittskarte zum Fußballspiel

7,2

14,9

Friseurleistungen

4,6

3,9

Kinoeintritt

5,5

4,6

Källa: Wiesbaden [destatis]

Kommentarer (0)

Hittills har inga kommentarer publicerats här

Skriv en kommentar

  1. Skicka en kommentar som gäst.
Bilagor (0 / 3)
Dela din plats