Två och ett halvt år med euron: lägre inflation än under tiden för DM
Kött blev till och med 2,9 % billigare
Som Federal Statistical Office rapporterar har konsumentprisindex i Tyskland ökat med totalt 2002 % sedan införandet av eurokontanter i januari 3,3. Under de föregående två och ett halvt åren - det sista av DM - steg konsumentpriserna med totalt 4,3 %. Den fortfarande utbredda uppfattningen att euron hållbart har höjt prisnivån i Tyskland kan därför inte bekräftas.Särskilt mat och alkoholfria drycker har bara stigit något i pris sedan januari 2002 (+1,1 %), medan priserna på dessa varor hade stigit med 3,0 % de senaste två och ett halvt åren. I början av 2002 klagade många konsumenter över prisökningar på frukt och grönsaker, eftersom priserna på enskilda typer av frukt och grönsaker nästan hade fördubblats jämfört med föregående månad (t.ex. sallad + 98,1 %, blomkål + 71,3 %). I mitten av 2002 hade prisnivån dock redan återgått till det normala; Prishoppen berodde på vädret, den avgörande faktorn var en kallvåg av den här storleken som var ovanlig i södra Europa. Kött och köttprodukter är för närvarande ännu billigare än de var under DM-eran (-2,9 % sedan december 2001), även om de har blivit betydligt dyrare i fasen före införandet av euron till följd av BSE och fot-och- munsjuka (+9,2 %) hade. Mjölkprodukter och ägg (-1,9 %) och alkoholfria drycker (-1,7 %) fortsatte att bli billigare. Konsumenter i dag måste dock gräva djupare i fickorna för till exempel honung (+ 31,5 %) och helmjölkchoklad (+ 12,1 %).
Heftig verteuert haben sich seit Januar 2002 Leistungen für die Gesundheitspflege (+ 20,1%) und Tabakwaren (+ 29,2%). In beiden Fällen sind jedoch Maßnahmen des Gesetzgebers – Gesundheitsreform und Tabaksteuererhöhungen – für diese Preisentwicklung ausschlaggebend, nicht der Euro.
Auffällig – und vielfach auf einen Schlag – wurden bei der Einführung des Euro-Bargeldes Preise für bestimmte Dienstleistungen angehoben. Diese Preisschübe wurden bei einigen Dienstleistungen bis heute nicht durch in Folge geringere Preiserhöhungen kompensiert. Zum Beispiel wurden seit Januar 2002 Leistungen von Änderungsschneidern (+ 4,9%), Autowäsche (+ 6,4%) und Restaurantbesuche (+ 4,1%) überdurchschnittlich teurer.
Einen Überblick über ausgewählte Teuerungsraten zweieinhalb Jahre vor und zweieinhalb Jahre nach der Euro-Bargeldeinführung gibt die folgende Tabelle:
Produktgrupp | Die letzten zweieinhalb Jahre der DM (Teuerungsrate Juni 1999 bis Dezember 2001) in % | Die ersten zweieinhalb Jahre des Euro (Teuerungsrate Dezember 2001 bis Juni 2004) in % |
Verbraucherpreisindex für Deutschland insgesamt |
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Nahrungsmittel und alkoholfreie Getränke | 3,0 | 1,1 |
Inklusive: |
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Brot und Getreideerzeugnisse | 4,5 | 2,4 |
Fleisch, Fleischwaren | 9,2 | - 2,9 |
Molkereiprodukte und Eier | 6,6 | - 1,9 |
Zucker, Marmelade, Konfitüre, Honig, Sirup und Süßwaren |
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Alkoholfreie Getränke | - 1,0 | - 1,7 |
Alkoholische Getränke, Tabakwaren | 4,0 | 17,5 |
Inklusive: |
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Alkoholhaltiga drycker | 1,0 | 3,6 |
tobaksprodukter | 6,7 | 29,2 |
sjukvård | 1,9 | 20,1 |
Ausgewählte Dienstleistungen: |
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Kemtvätt | 2,9 | 3,8 |
Änderungsschneiderarbeit | 2,9 | 4,9 |
Reparatur von Schuhen | 5,7 | 6,5 |
biltvätt | 3,9 | 6,4 |
Pkw-Wartung und Reparatur | 4,5 | 6,2 |
Restaurants, Cafés, Straßenverkauf | 3,7 | 4,1 |
Übernachtung mit Frühstück | 2,8 | 5,6 |
Dienstleistungen von Haushaltshilfen | 3,6 | 4,8 |
Eintrittskarte zum Fußballspiel | 7,2 | 14,9 |
Friseurleistungen | 4,6 | 3,9 |
Kinoeintritt | 5,5 | 4,6 |
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